Skip to Content

Sagkollen

Stien starter i sentrum, ved parkeringen foran Virefabrikken. Her er det også skilta mot Sagkollen, en runde på 1,7 km. Gå først i retning sørover mot Bettumverkstedet. Midt på den store gressbakken før Bettumverkstedet, finner du en sti til de flotte ruinene etter den gamle mølla ved Eidselva. Det er nylig rydda ved de gamle ruinene og stedet er også et flott utsiktspunkt mot Eidsfossen. Videre fra den store gressbakken følger du grusstien opp mot Gata hvor du passerer Slottet og svinger så til venstre ved den store bjørka. Følg skilting til høyre bak husene og opp en bratt bakke. Vel inne i skogen tar du av til venstre opp mot Sagkollen.

utsiktsagkollen

Du vil passere ett flott utsiktspunkt med utsyn over Gata/Hauane og utover Bergsvannet med Bjørkøya i sentrum. Stien er godt merket med blå merking som alle andre oppmerkede stier i Norge. Når du har nådd toppen, flater stien ut og du vil snart se et skilt merket med «Sagkollen»(1) og en liten morsom tekst. Her er det anlagt bålplass med fantastisk utsyn over Eidsfoss sentrum, Bergsvannet og Eikern.

bålsagkollenkyrre

Videre går stien nordover, langs åskammen hvor man får gløtt av god utsikt hele veien. Deretter svinger den innover i terrenget i retning Hurtabakken (2). Når du kommer hit vil du stå på toppen av overrenna med et steinhopp nedenfor deg. Gå rett ut hoppbakken og sving mot venstre i bunnen. Følg deretter veien i retning sør-vest til du kommer til Bunkersen (3). Her er det også anlagt en fin rasteplass hvor man får følelsen av å dingle med beina over Eidsfoss og Kølabånn.

utsiktmoteidsfoss

Stien følger så åsen skrått utover i retning mot Kroa og Bråtagata. Her er det stedvis bratt terreng, så vær forsiktig. Snart er du nede ved en bratt fjellskjæring hvor det er laget trinn, disse kan være litt glatte og sleipe etter nedbør, så det er viktig å bruke tauet som er hengt opp.

trappsagkollen

Du vil nå havne midt i hagen til beboerne i Bråtagata, så det er viktig at du svinger til venstre bak uthuset. Stien passerer Vaskeriet og man må gjerne sveive en tur innom der for å se hva de har å tilby. Er man derimot sulten, tørst eller har fryktelig lyst på is, så kan helt sikkert Beate på Kroa hjelpe deg med det.

hesteparkeringbråtagata

Har du med deg hest – kan denne settes i «hesteparkeringa» i Bråtagata.

Hele traseen er merket med blått og er godt skiltet med retningsvisere. Turen tar omtrent 40 minutter i normalt tempo. Husk skogbrannfare og la gjerne bikkja drite i naturen. Dersom den skal være så uheldig å gjøre sitt fornødne midt i stien er det fint om du bruker en pinne el.l. til å fjerne det. Bikkjeposer med bæsj opphengt i trær er ikke ønskelig.

God tur!

Kart: sagkollenpdfkart

Kuriosa:

kopstad

• Sagkollen ble i sin tid benyttet som fotballbane og idrettsbane for beboere i Eidsfoss. I dag kan man nesten ikke se rester etter denne, men den lå i «gryta» mellom den høyeste toppen og Hurtabakken.
  • Hurtabakken var mye brukt i gammel tid. Eidsfoss egen storhopper Kjell Kopstad, startet sin hoppkarriere i denne bakken. Han deltok i VM `54 og i `58. samt Hoppuka 56/57-58/59. Beste plassering var i Nyttårshopprennet Garmisch-Partenkirchen i 1959 med en 6.plass. Han deltok i 3 NM, med sølv i Drammen i 1956, sølv i Mo i Rana i 1957 og bronse i Midtstubakken i Oslo i 1958. For øvrig var Kjell Kopstad den første nordmannen over 100 meter på norsk jord, med 103,5 m i Bavallen Voss i 1957. Denne rekorden har han ikke fått tilkjent da hoppet ble gjort i prøveomgangen og ikke i en ordinær omgang

Seinere år har bakken blitt benyttet til et kostymehopprenn kalt HangeFange. I dette rennet var det vel så viktig å vinne banketten som selve hopprennet.

• Bunkersen ble bygget under den kalde krigen. Dvs. den ble bygget ferdig etter den kalde krigen var ferdig, men pengene var avsatt til formålet og dermed ble den også oppført. I dag er den i A/S Eidsfos Verk sitt eie.